Gjesteblogger: Carline Tromp

Redaktør for Argument

Har du en idé som er for god til å være sant, informasjon som må ut, en mening om ting som er viktig for flere? Kanskje studentlivet inspirerer deg til å fortelle, skrive eller dikte? Uansett hva du har lyst til å si er det ingen grunn til å brenne inne med det.  Studentmediene er stedet for alle som har noe å komme med, som vil lage fine, morsomme, spennende ting, som vil «sette problemer under debatt» eller bare ha det gøy.

Selv har jeg erfaring fra både radio og tidsskrift, og er for øyeblikket redaktør for det tverrfaglige tidsskriftet Argument som lages av studenter på både universitetet og høyskolene i Oslo. Dette gjesteinnlegget handler om alt som er bra med tidsskrifter, og hvorfor jeg anbefaler alle til å lese og skrive for dem!

 Du har kanskje allerede lagt merke til det: å studere kan være stressende. Det er mye informasjon å sette seg inn i, spesielt ved semesterstart. Du skal på forelesninger, seminarer, kollokvier, du skal notere og huske og lese pensum, og hele tida lurer eksamen i bakgrunnen. Pensumlitteraturen kan virke både fremmed og vanskelig å komme gjennom.

En gang i mitt første semester som student husker jeg at jeg, nølende, plukket opp et blad fra et stativ. Jeg tok det med til kantina, kjøpte en kopp kaffe, og begynte å lese en artikkel som en medstudent på studiet mitt hadde skrevet. Plutselig føltes det som om jeg var med på noe, som om jeg skjønte litt mer av det jeg holdt på med. Det var ingen stor avstand mellom meg og teksten, som det var når jeg leste pensum. Og jeg visste med en gang at jeg hadde lyst til å gjøre det samme en gang: å skrive om noe som jeg selv syntes var spennende, og få medstudenter til å lese det.

Siden den gang har jeg bidratt til fire forskjellige studenttidsskrifter, og lest enda flere. De har vært ganske forskjellige. Hvis du tar en titt på oversiktene over foreninger og blader som finnes ved de ulike lærestedene, ser du fort at de spenner fra generelle nyhetene til de smaleste interesser. Som ny student har du sannsynligvis allerede lagt merke til Universitas, studentavisa. Her finner du aktuelle nyheter og reportasjer om ting som angår studenter.

Tidsskriftet jeg plukket opp den første gangen, og som også ble det første som jeg skrev for, het Filologen. Det er et fakultetstidsskrift, laget av studenter på de ulike studieretningene på HF (Humanistisk Fakultet) ved Universitetet i Oslo. Mange fakulteter og institutter har slike tidsskrifter. De er ofte et godt førstevalg for å prøve seg som skribent for første gang, siden de publiserer tekster i forskjellige sjangre og om ulike temaer.

I tillegg til disse «brede» tidsskriftene finnes fagbladene, som kan være nesten urovekkende smale og nerdete. Det er her du går for å skrive om alt du synes er fascinerende med ditt fag. Har du funnet ut noe spennende mens du jobbet med en semesteroppgave, eller oppdaget en fantastisk «case» mens du var på ferie? Skriv om det!

Fagtidsskriftene kan også spille en stor rolle i å lage et godt studiemiljø. På studiestedet mitt fantes det et fint tidsskrift om middelalder og vikingtid (Vellum), som dessverre ble nedlagt. Da jeg begynte på masterstudiene var vi en liten gjeng som bestemte oss for å gjenopplive bladet. Det ble en stor suksess! Slippfestene ble stedet for å møtes og diskutere fag og helt andre ting for studenter som delte interesser på tvers av studieretning. Som skribent var det stas å vite at både medstudenter og vitenskapelig ansatte ved instituttet fulgte med og leste bladet.

For tiden er jeg redaktør for Argument, Norges største, tverrfaglige studenttidsskrift. I Argument skriver studenter fra alle fag og studiesteder om samfunnsaktuelle temaer, forskning og ideer. I motsetning til fagbladene – der du kan skrive om «smale» ting til folk som vet nøyaktig hva du snakker om – driver vi med formidling til et bredere publikum. Som student er du morgendagens meningsbærer. Det vil si at mange av dere som leser dette innlegget vil ha jobber og roller i samfunnet der dere må kunne forklare hva dere mener og hvorfor. Vi legger vekt på å lære skribentene våre å argumentere godt for en sak, og å skrive tilgjengelig og engasjerende om det de kan mye om – om det så er kvantefysikk, politisk teori eller teatervitenskap. Vi ønsker å løfte frem studenters meninger og kunnskap, og vise nye perspektiver og innsikter.

Studenttidsskrifter har altså flere funksjoner – både for redaksjonen, skribentene og et større publikum. Noen av dem er rettet mot fagfeller, andre, som Argument, er tverrfaglige og leses av flere. Felles for dem er at de tilbyr trening i å skrive for et publikum, skrive godt norsk (eller engelsk, for den saks skyld), og uttrykke seg klart og forståelig. Hvis du blir med i en redaksjon vil du i tillegg lære å redigere tekster, gi konstruktiv tilbakemelding til andre, og delta i foreningsarbeid. Alt dette er nyttig erfaring, som vil hjelpe deg både i studiene og i arbeidslivet etterpå.

Tidsskrifter kan være både avkobling og inspirasjon. Et lite pusterom i den hektiske hverdagen – man skal ikke kimse av det. Enda viktigere er at de kan  inspirere, engasjere, oppfordre til undring, humring, tenkning og handling. Alt starter med å bare plukke opp et blad og begynne å lese. Argument finnes tilgjengelig ved de største SiO-tilknyttede læresteder og dessuten på treningssentre og Chateau Neuf. Jeg håper selvfølgelig at alle tar en titt på bladet, og kanskje har lyst til å bidra selv. Dere er hjertelig velkomne på vårt infomøte tirsdag 27. august, i 4. etasje på Litteraturhuset!

Mer info på http://www.argumentnett.no

Foto: Anne Fougner Helseth

Foto: Anne Fougner Helseth

Om gjestebloggeren:

Carline Tromp er redaktør for tidsskriftet Argument og tar for tiden enkeltemner ved Universitetet i Oslo. Helt siden hun kom hit som utvekslingsstudent i 2007 har Carline vært aktiv i ulike studentforeninger og -medier. Hun  mener det er viktig å bygge opp et godt studiemiljø og engasjere deg utover fag og pensum, og synes at det å skrive er best i hele verden!

Legg igjen en kommentar

